”När jag öppnar dörren till Galleri Remi strömmar det ut musik ur högtalaren.
Det är mystisk, drömmande och välgörande som ett kristallklart vattenfall. Jag undrar om jag har tagit fel dörr och hamnat på ett spa för rekreation.
Annica Nordin ställer ut målningar på väggarna och Tomas Grut har komponerat musiken som spelas i högtalarna. Han har valt musikstycken som har släktskap med Annicas målningar. För mig känns det befriande med deras samarbete som har tagit hjälp av varandras uttrycksmedel. Jag tycker absolut att Tomas Grut skulle stå med sitt namn på vernissagekortet och vara lika mycket frontfigur som Annica eftersom det är självklart att det är ett gemensamt projekt.
Det går inte att komma undan från musiken, den tar sin plats bland verken. Varför dra en gräns att det är målningarna som har ett extra värde och tyngd att visas? Tomas musik kommer att vara tillsammans med Annicas verk under utställningsperioden, resultatet blir att det upphöjer varandra samt ger ett djup till konstverken och musiken.
Målningarna, arbetade i lager på lager med ett skrapande tillvägagångssätt, tyder på ett impulsivt och spontant måleri med ett rastlöst temperament. Formen av en not eller en upp- och nedvänd ballong återfinns i nästan alla bilder, men det blir inte tjatigt utan Annica formar och gör på olika sätt med olika färgfält. Fälten är släta med mjuka milda pastell färger som blir balsam för själen.
Titlarna hänger också ihop med tröstbudskap om new beginning. Nyursprungen och grönkraft känns det som en stor hyllning till vår och nystart. Eller att ta sig upp till ytan efter Det svåra. Väl ute på gatan igen insåg jag att det kanske till och med hade närt själen bättre än att vara på spa och jag fick en meditativ känsla med mig hem från konst och musik. Tack för den!”
Text: Linda Petersson, Foto: Henrik Flygare, Länstidningen 20 april 2010.
”Annica Nordin från Orrviken var med på sin första konstutställning för nästan 20 år sedan.
Men ändå räknar hon utställningen på Galleri Remi, som hade vernissage i lördags, som sin första ”riktiga” separatutställning.
När man går in i galleriet är det färgerna som möter upp först. Här är det ljusa vårlika färger till en mycket stor del. Och till det en mycket vacker pianomusik.
– Många har kommit till mig och sagt att utställningen har gjort dem glada. Och en bättre respons kan man väl inte få, säger en nöjd Annica Nordin dagen efter vernissagen.
På väggarna hänger en rad färgstarka verk i blandtekniker. Vissa består av serigrafier i botten som det sedan har målats på. Sedan har ytan bearbetats på olika sätt.
Andra blandar måleri och smala pennstreck.
– Jag tycker om att måla på papper och sedan skrapa i färgen tills papperet nästan går sönder, säger Annica.
Motiven är lekfulla.
Tankarna går till växtriket.
En del är tydliga blommor.
Andra kan egentligen vara vad som helst. Det skulle lika gärna kunna vara abstrakt.
Men kombinationen av den oroliga ytan, de lekfulla motiven och de djärva färgvalen är väldigt lyckade.
Till utställningen finns också en cd med musiken.
Det är pianisten Tomas Grut som valt ut speciella stycken ur sin repertoar som ska passa konsten:
– Egentligen passar väl 90 procent av min musik bäst för begravningar. Men till den här utställningen har jag valt ut musik som är mer glad och därtill lite mystisk.
– Musik och konst ska förstärka varandra, säger Tomas.
En cd med musiken till omslag av en av målningarna finns framtagen
Sammantaget är Annica Nordins utställning en skön upplevelse så här i april.
Pianomusiken fungerar alldeles utmärkt till.”
Text: Christer B. Jarlås, Foto: Tomas Larsson, Östersunds-Posten 20 april 2010.